VANLIGA FRÅGOR


Hur blir jag kund?

Ny kund? Registrera dig
Registera dig via webbsidan, och uppge korrekta uppgifter. Du ansvarar själv för att hålla dina uppgifter uppdaterade och korrekta.
New customer? Register here
Register and remember to give your correct name, telephonenumber, address etc. You are responsible to keep your registrated information correct.

Jag har glömt mitt lösenord

Har man glömt sitt lösenord går det skicka efter ett nya genom att trycka på "Glömt logindata?" som finns under inloggningsrutan. Då skickas ett mail med nya inloggningsuppgifter till den den mailadress som angavs vid registreringen. För att få det nya lösenordet att fungera måste man trycka på länken i mailet för att aktivera lösenordet. Utan att göra detta kommer det inte att gå att logga in med det nya lösenordet.


INLÄMNING OCH VÄRDERING

Hur gör jag om jag vill sälja saker hos er?

Det finns olika alternativ för hur du kan gå tillväga.

Du är välkommen in till oss när det passar dig, se öppettider här.
Du kan också kontakta våra intendenter via epost eller telefon för att boka ett hembesök för värdering och försäljning, önskar du hjälp med packning och transport ordnar vi även det!

David Wahman
Ansvarig intendent, Uppsala
david@sodersens.se
+46 (0)793043640

Anders Söderblom
Ansvarig intendent
Design & keramik, konkursvärdering, bohagsvärdering
anders@sodersens.se
+46 (0)763 09 91 79

Karl Söderblom
Värderingsman
Antikviteter, bohagsvärdering, maskiner
+46 (0)70 622 07 37

Eller kontakta oss på info@sodersens.se för allmänna frågor. Välkommen!


BUDGIVNING OCH PRISER

Vad betyder utropspris?

Utropspriset är en prisbedömning/värdering som Södersens Auktionshus har gjort för varje objekt. Detta har inte mycket med själva budgivningen att göra då ett utrop kan vinnas för både långt under samt långt över utropspriset. Utropspriset är en marknadsanpassad värdering som kan tolkas som en prisindikation baserat på tidigare försäljningar.

Hur lägger jag bud/maxbud?

Det bud du lägger är alltid ett maxbud. Budgivningen sker alltid så förmånligt som möjligt efter budstegen.
Dvs har du lagt ett bud på 2000kr och budgivningen slutar på 1500kr så köper du objektet för 1500kr. När ett maxbud har lagts kommer ditt bud automatiskt att höjas varje gång någon annan bjuder på samma objekt, och alltid med lägsta möjliga bud. Detta pågår tills någon lägger ett bud högre än ditt lagda maxbud. Om två personer lägger samma maxbud/bud är den den som först lagt sitt bud som vinner/ har företräde. Du kan alltid höja ditt maxbud utan att det resulterar i en budgivning mot sig själv. Det går inte att sänka sitt maxbud.

Varje budgivning startar med 200 kr (från och med 6 mars 2023 är lägsta bud 200 kr).


Därefter stiger budet med följande intervall
200- 500kr, varje bud ökar med 25kr
500- 1500kr, varje bud ökar med 50kr
1500- 5000kr, varje bud ökar med 100kr
5000- 10000kr, varje bud ökar med 250kr
10000- 50000, varje bud ökar med 500kr
50000<, varje bud ökar med 1000kr

Vad är ett bevakningspris?

Ett bevakningspris är det lägstapris som säljaren vill sälja sitt objekt för. Budgivningen måste alltså uppnå bevakningspriset för att objektet ska bli sålt. Bevakningspriset är dolt men ligger alltid under utropspriset. Lägger man ett bud som inte uppnår bevakningspriset så står det i röd färg "bevakningspris ej uppnåt". När ett bud uppnår bevakningspriset står det istället i grön färg "bevakningspris uppnått".

Varför kommer det ett automatiskt bud direkt när jag lagt mitt bud?

Detta beror på att en annan budgivare har lagt ett anbud med ett maxbud som överstiger det bud som precis lades. Detta kommer att pågå tills dess att det läggs ett bud som överstiger tidigare lagda maxbud.

Varför har jag och en annan budgivare samma bud?

Om två budgivare lägger ett lika högt bud vinner den som lagt budet först i tid.
Motbud kommer direkt när en budgivare lagt ett högre maxbud.

Auktionen förlängdes 2 minuter när jag lade mitt bud, varför?

När ett bud registreras inom de sista 2 minuterna innan en auktion avslutas, är det åter 2 minuter kvar till auktionen avslutas. Auktionen förlängs alltså med 2 minuter.

Hur vet jag att jag är vinnare av auktionen?

Du får ett mail som bekräftar att du vunnit auktionen, och du kan även se vunna auktioner på mina sidor när du är inloggad.

Vad är droit de suite?

Droit de suite, även kallad "följerätt", är en lagstadgad avgift som kan tillkomma vid inköp av konstverk. Syftet är att ge konstnären eller dess arvingar/familj ersättning vid vidareförsäljningar av deras verk. Följerätten är aktiv i 70 år efter konstnärens död. Avgiften är högst 5% av klubbat pris och tillkommer på köparens faktura. Det står alltid på objektet om det har följerätt.


BETALNING 

Vad kostar det?

Varje auktionsutrop förläggs med en provisionsavgift om 22,5 % ink moms på det klubbade beloppet (det vinnande budet) samt 60 kr ink moms i slagavgift.
Exempel: om du vinner ett objekt för 1000 kr, blir provisionsavgiften 225 kr och slagavgiften 60 kr, alltså betalar du 1285 kr.

Hur betalar jag?

Betalning kan göras via Mina sidor, du hittar din faktura på din sida under rubriken "Varukorg".
Det går att betala med bankkort (säker betallösning via Nets), du kan också betala via Swish på nummer 123-4596797 (märk då betalningen med ditt kundnummer).
Självklart kan du också betala med bankkort på plats när du hämtar dina köpta föremål! Vi tar ej emot kontanter. Inte heller betalning via AMEX eller Diners.


HÄMTNING OCH FRAKT

När måste inropade objekt vara hämtade?

UPPSALA

Objekt inropade i Uppsala ska avhämtas senast 7 dagar efter avslutad auktion. Därefter står varorna oförsäkrade och en lageravgift om 20kr/per objekt och dag utgår.

BÅLSTA

Inropade objekt i Bålsta skall vara avhämtade senast fredag i aktuell auktionsvecka.

För att hämta dina köp behöver du ha med dig id-handling. Om ett ombud ska hämta ditt köp behöver du meddela oss via mail, ombudet behöver uppge ditt kundnummer.
Tag med eget packmaterial och bärhjälp vid behov. Vi erbjuder packmaterial för den som glömt för självkostnadspris på 15 kr (betalas på plats med Swish eller bankkort).

Har du inte möjlighet att hämta inom denna tid vänligen meddela oss detta via info@sodersens.se

Hur beställer jag frakt?

Läs om våra fraktalternativ här.
För att boka frakt maila frakt@sodersens.se
Uppge alltid kundnummer och objektnummer i ditt mail.

Varför motsvarar inte fraktkostnaden portot på ett vanligt brev?

Självklart erbjuder vi så förmånlig frakt som det går för våra kunder, dock blir det alltid dyrare än att skicka ett vanligt brev mellan två privatpersoner.
Vi skickar alltid våra frakter med DHL eller privata professionella åkerier, detta för att vi t.ex. måste ha spårbarhet och försäkring på de varor vi skickar. Det innebär också en administrativ kostnad för oss att hantera frakter, t.ex. mottagning av fraktbeställning, emballage, packning och beställning av transporter. Vi strävar efter att hålla ned fraktkostnaderna så mycket det bara går, jämför oss gärna med andra auktionshus, så ser du att vi ligger väsentligt lägre i pris.


När publiceras nya föremål?

Vi siktar på att ha auktioner 4 dagar per vecka i Uppsala och 2 dagar per månad i Bålsta.

Vad händer med osålda objekt?

Säljaren kontaktas och ombeds hämta tillbaka sitt föremål inom 14 dagar.

Vilka är era öppettider?

Kontoret i Uppsala är öppet

Måndag Stängt
Tisdag 12.30-16.30
Onsdag 12.30-16.30
Torsdag 12.30-16.30
Fredag 12.30-16.30
Lördag Stängt
Söndag Stängt

Kontoret i Bålsta har särskilda öppettider:

Endast veckorna 14, 18, 22 & 27

Måndag - onsdag 14.00-16.00
Torsdag - fredag 12.30-16.30
Lördag Stängt
Söndag Stängt

Får jag använda era bilder?

Våra bilder är rättighetsskyddade och får inte användas i något syfte, kommersiellt eller annat.